Lomapurjehdus

Johanna suuntasi keulan kohti länttä sunnuntaina 22. heinäkuuta. Ensimmäiseksi yöksi ankkuroitiin Källvikeniin josta suunnattiin kohti Tammisaarta seuraavana aamuna. Tammisaaresta jatkettiin matkaa keskiviikkona 25. heinäkuuta ja ankkuri laskettiin Högsåran ankkurilahteen muutaman muun veneen seuraksi.

Purjehdus jatkui aikaisin seuraavana aamuna kohti Korpoströmin kauppaa jossa tankattiin. Sieltä suunnattiin kohti Kihtiä. Keli oli mainio, tuuli pysytteli aluksi poissa mutta alkoi viritä melko pian. Johanna kulki iloisesti fokan, jibin ja ison avustuksella ja tuuli piristyi.

Loppujen lopuksi tuulta oli 10 m/s luoteesta, ja Johanna kulki parhaimmillaan 7,2 solmua. Perin Mahtavaa! Matkaa jatkettiin vielä Bänö-ö lahteen jossa ankkuroitiin – peräti kaksi kertaa sillä ensimmäinen yritys ei onnistunut, ankkuri ei rivakassa puuskaisessa tuulessa pitänyt.

Koitti perjantai eli 27. heinäkuuta. Ankkuri nousi jälleen aikaisin aamulla ja Johanna suuntasi kohti Maarianhaminaa.

Etenimme aamupläkässä “puutarhaväylää” konevoimin ja laituroiduimme Maarianhaminassa ÅSS:n vierassatamaan sopivasti ravintolan kohdalla olevan laiturin päähän. Well done, olimme lähteneet vasta toissapäivänä Tammisaaresta!

Ohjelmassa oli mm. tutustuminen uusittuun merimuseoon ja ruokailu Nauticalissa. Molemmat olivat todella hyviä.

Paluumatka kohti itää alkoi 31.heinäkuuta tiistaina, jolloin purjehdittiin Degerbyn vierassatamaan. Sieltä seuraavana päivänä venytimme yli Kihdin jälleen mukavassa tuulessa ja laituroiduimme Korpoströmin vieraslaituriin jo aikaisin iltapäivällä kahden aikaan. Alunperin oli tarkoitus jatkaa matkaa tankkauksen jälkeen mutta mukavuudenhalu voitti ja jäimme Korpoströmiin yöksi. Vierassataman sauna oli bueno.

Korpoströmistä matka jatkui Helsingholmiin jossa lojuimme tavaksi tulleet pari päivää tekemättä mitään.

Kotimatka jatkui lauantaina 4. elokuuta ja pitkän päiväpurjehduksen jälkeen laituroiduimme kotisatamaan kuuden aikoihin iltapäivällä. Takana oli kaksi viikkoa purjehtimista ja laiskottelua, ehkä ensi vuonna pidemmän kaavan mukaan?